RELACJA Z II WYJAZDU WARSZTATOWEGO UCZNIÓW ZPSM DO KONSERWATORIUM W KOŠICACH

  • Drukuj

Doświadczenia I edycji warsztatów orkiestrowych utwierdziły grupę zarządzającą projektem „ Tradycja, przyszłość – niech połączy nas muzyka”, że najlepszym terminem na realizację kolejnego II etapu wyjazdu warsztatowego uczniów ZPSM im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, jest październik br., natomiast dla koncertów finałowych terminem jest listopad 2014 roku.

Wyjazd warsztatowy uczniów ZPSM do Konserwatorium w Košicach odbył się w dniach 24–29.10.2014 r. Wzięło w nim udział 43 uczniów PSM i OSM II stopnia ze wszystkich specjalności orkiestrowych.

Instrumentaliści orkiestry symfonicznej połączonych sił kielecko – košickich, otrzymali materiały nutowe do trzech utworów reprezentujących trzy style muzyczne: klasycyzm, romantyzm i neoromantyzm oraz trzy różne gatunki muzyczne: koncert (J. Haydn – II Koncert Wiolonczelowy D-dur Hob. VIIb: 2, op. 101), symfonię (F. Schubert – Symfonia h-moll nr 8 „Niedokończona”) i uwerturę koncertową (M. Moyzes – „Naše Slovensko”).

W przygotowaniu uczniów do warsztatów orkiestrowych pomagali ich nauczyciele instrumentu głównego. Biorąc udział w warsztatach w Konserwatorium wszyscy uczniowie musieli w co najmniej dobrym stopniu mieć opanowane swoje partie.

Harmonogram pobytu w Konserwatorium był podporządkowany próbom, bądź sekcyjnym, bądź całej orkiestry. Pierwszy dzień, piątek, spędziliśmy w podróży, bowiem wyjazd z parkingu szkolnego był o godz. 9.00, natomiast przyjazd do Košic ok. 17.30. Powitał nas tradycyjnie dyrektor Konserwatorium – p. Bartolomej Buraš i poprowadził do naszej ulubionej restauracji o nazwie „Stara Sypka” . Tego dnia czekało nas jeszcze tylko zakwaterowanie w Internacie, który większości uczestników wyjazdu też był już znany.

Kolejny dzień – sobota, rozpoczęła poranna próba tutti w sali Konserwatorium, która trwała od godz. 9.30 – 12.30. Próbę tę, jak i wszystkie pozostałe próby całej orkiestry prowadził dyr. B. Buraš, który w trakcie warsztatów i koncertów pełni funkcję dyrygenta orkiestry symfonicznej działającej w ramach projektu ”Tradycja, przyszłość – niech połączy nas muzyka”. Po obiedzie, od godz. 14.30 -16.00 odbywały się próby sekcyjne: skrzypce I prowadził p. Stefan Demeter, skrzypce II -p. Milan Kyovský, wiolonczele i kontrabasy – p. Milan Červenak oraz sekcję dętą – nasz kielecki nauczyciel p. Krzysztof Gajda. Po kolacji i zmianie garderoby uczniowie wraz z opiekunami uczestniczyli w spektaklu musicalowym „Benyovsky”, który wystawiany był na scenie Teatru Miejskiego w Košicach.

Niedziela przywitała nas słońcem, choć nie pozostało z nami zbyt długo. Chętni wzięli udział we mszy Świętej w Katedrze Św. Elżbiety w centrum miasta. O godz. 13.00 spotkaliśmy się w „Sypce” na obiedzie, po którym dyrektor ZPSM Artur Jaroń zaprosił wszystkich do pijalni czekolady na ten košicki specjał. W tym dniu próba była tylko jedna, całej orkiestry od godz. 15.00-17.30 która odbywała się w Konserwatorium. Po kolacji udaliśmy się na zasłużony odpoczynek do Internatu.

W poniedziałek po śniadaniu tradycyjnie o godz. 8.00, pojechaliśmy do Konserwatorium, gdzie do obiadu trwała próba tutti. O godz. 14.00 wyjechaliśmy wraz z dyr. Burašem na wycieczkę do miejscowości Jasov. To wieś na Słowacji, położona na zachód od Koszyc. Leży w dolinie Bodvy na pograniczu Rudaw Słowackich i Krasu Słowackiego, na zachodnim skraju Kotliny Koszyckiej. Klejnotem architektonicznym Jasova jest barokowy kompleks klasztorny premonstratensów, który należy do narodowych zabytków kultury. Premonstratensi dotarli tu w XII wieku, jeszcze przed najazdem Tatarów na Węgry. Klasztor zbudowano na miejscu starszych gotyckich budynków w 1766 r. na podstawie projektu architekta A. Pilgrama. Wyjątkowo cenne jest bogato zdobione barokowe wnętrze kościoła, biblioteka oraz zachowany ogród francuski.

Wtorek rozpoczęły próby sekcyjne od godz. 9.00 – 12.30 prowadzone tak, jak poprzednio przez pedagogów z Konserwatorium i p. Krzysztofa Gajdę (sekcja dęta). Po o biedzie, od godz. 14.00-16.00 w sali koncertowej Filharmonii w Košicach odbyła się otwarta dla publiczności próba tutti obejmująca wszystkie trzy utwory. Po próbie dyr. Buraš zaprosił nas do Galerii Sztuki w Košicach na koncert wybitnego pianisty słowackiego - Mateja Arendárika. W programie recitalu znalazły się znane z literatury pozycje: S. Prokofiewa Sonata c-moll op. 29, M. Musorgskiego Obrazki z wystawy oraz Etiudy z op. 4 K. Szymanowskiego.

Ostatni dzień pobytu w Košicach był dość krótki i intensywny: o godz. 9.00 próba tutti w Konserwatorium, o godz. 12.30. obiad w „Starej Sypce” i o 13.30. pożegnanie z formułą zakończeniową: „Do zobaczenia za miesiąc w Kielcach!”

W trakcie warsztatowych prób, zarówno sekcyjnych, jak i tutti, młodzi symfonicy doskonalili umiejętność pracy w zespole orkiestrowym. Po indywidualnych przygotowaniach swoich partii pod okiem nauczycieli, każdy uczeń musiał stawić czoło, niejednokrotnie pierwszy raz w życiu, wielkiemu, współpracującemu instrumentowi, jakim jest orkiestra symfoniczna. Te doświadczenia były dla większości uczestników niezapomniane, o czym świadczą ich pisemne wypowiedzi napisane po zakończeniu II edycji wyjazdu warsztatowego.

Oto niektóre z nich:

Chciałabym wziąć udział w III edycji warsztatów, żeby się jeszcze więcej nauczyć. Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w tym projekcie, bo poznałam nowych ludzi oraz techniki gry na moim instrumencie. Szkoda, że to już przedostatni rok tej przygody.”

(...)Podczas ostatnich warsztatów nie tylko ciężko pracowałam, ale też czerpałam z tego dużą przyjemność. W przyszłości również chciałabym grać w orkiestrze symfonicznej, dlatego zależy mi na udziale w tym projekcie.”(uczennica klasy pierwszej!)

„(...) Nauka gry w grupie, jaką jest orkiestra symfoniczna tego przedsięwzięcia, dużo mnie już nauczyła, np. szybkiego reagowania na polecenia dyrygenta, czy też słuchanie siebie i innych instrumentalistów podczas wykonywania utworu. Poza tym kontakt z rówieśnikami, pochodzącymi z innego kraju, który dał mi inne spojrzenie na moje zainteresowanie, ponieważ widzę, że są na świecie ludzie kochający muzykę tak, jak ja. Ten projekt, nie tylko dla mnie, ale też dla innych jest drzwiami otwierającymi drogę do przyszłej kariery muzycznej.”

Koordynator ds. merytorycznych

Katarzyna Szymczyk